«جواني نزد شيخ حسنعلي نخودكي آمد و گفت :
سه قفل در زندگي ام وجود دارد و سه كليد از شما ميخواهم؛
قفل اول اين است كه دوست دارم ازدواج سالم داشته باشم؛
قفل دوم؛ دوست دارم كارم پر بركت باشد؛
قفل سوم هم دوست دارم عاقبت به خير بشوم.
شيخ نخودكي فرمود :
براي قفل اول نماز را اول وقت بخوان.
براي قفل دوم نمازت را اول وقت بخوان.
و براي قفل سوم نمازت را اول وقت بخوان.
جوان عرض كرد سه قفل با يك كليد!؟
شيخ نخودكي فرمود : نماز اول وقت شاه كليد است.»
«آیت الله سید محمد حسین فضل الله با کوله باری از تجربه فکری و فرهنگی که در نجف اندوخته بود به لبنان برگشت. به محله فقیر نشین نبعه رفت. از ایام نجف با فقر و فقرا خو کرده بود. گاه مساعدت مالی استادش آیت الله حکیم را به مردم فقیر می رساند و با جدیت و پشتکار الگویی از اسلام را که می توانست هم در حوزه منازعات فلسفی و هم در عرصه اقتصاد حرف های تازه ای برای گفتن داشت، به جوانان عرضه می کرد.
آزادی موجود در فضای سیاسی و اجتماعی لبنان، این امکان را فراهم می کرد تا هر کس هر ابتکاری که در توان دارد رو کند و طرحی را که می خواهد در اندازد. یک دهه پیش از او امام موسی صدر در لبنان درخشیدن گرفته و به محوریت سیاسی و اجتماعی شیعه تبدیل شده بود...
آیت اللَّه سید محمد حسین فضل اللَّه در سال 1354ق در نجف اشرف و در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود. وی تحت اشراف پدرش سید عبدالرئوف فضل اللَّه، از مراجع مذهبی شیعه، مراحل تربیت و تعلیم را به شیوه ای که در آن زمان مرسوم بود، گذراند.» [رفرنس]
«فخرالدین حجازی سال ۱۳۰۸ در شهر سبزوار متولد شد. وی با نوشتن مقالات سیاسی در نشریه «اسرار شرق» و هفتهنامه «جلوه حقیقت» با وجود محدودیتها و محرومیتهای بسیار به دفاع از حق و مبارزه با حکومت پهلوی پرداخت.
همزمان با اوجگیری فعالیت جمعیت فدائیان اسلام، همکاری خود را با یاران شهید نواب صفوی آغاز کرد و در سال ۱۳۳۹ از طریق سخنرانی در کنار بارگاه امام رضا (ع)، دامنۀ مبارزات را علیه حکومت پهلوی وسعت بخشید. وی در سال ۱۳۴۷ موسسه علمی و اسلامی بعثت را برای انتشار کتابهای اسلامی در تهران تاسیس کرد.
فخرالدین حجازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کسب بیشترین آرای مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت و سه دوره نماینده بود. بهمنماه سال ۱۳۸۲ نشان درجه دو تعلیم و تربیت به وی اعطا شد. این سخنران مذهبی دهههای۱۳۳۰ تا۱۳۶۰، سیام اردیبهشت سال ۱۳۸۶ درگذشت.
«درباره پیامبر و قرآن»، «نقش پیامبران در تمدن انسان»، «زندگی امام حسین(ع)»، «بلال، سخنگوی نهضت پیامبر (ص)»، «استعمار آمریکا و حکومتها»، «جنگ از دیدگاه نهجالبلاغه»، «توحید انقلاب اسلامی ایران در برابر آمریکا»، «انقلاب، جنگ و صلح»، «فتح فاو»، «استعمار آمریکا و حکومتها»، «نقش و نفوذ صهیونیسم در اروپای غربی» و... از جمله آثار منتشر شده فخرالدین حجازیاند.» [رفرنس]
###
«نقل است که عالمی، تفسیری بر قرآن نوشت و به سلطان زمانش آن تفسیرش را اهدا کرد و این تفسیر، تفسیر خوب و مبسوطی نیز بوده است و آنگاه، چشمداشتی داشت که سلطان به او کمکی کند ولی سلطان کمکی نکرد، این فرد شروع به گله و شکوه کرد که من یک عمر کار کردم و این تفسیر را نوشتم و به تو اهدا نمودم ولی تو به من توجهی نکردی و در مقابلش کمکی به من روا نداشتی، آن سلطان نیز که آدم زرنگی بوده است، گفت تو اینهمه تفسیر نوشتی در ذیل آیه «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین»، چه نوشتی؟
ما خوب سخن میگوییم و خوب مینویسیم اما در مقام عمل، به شرک میافتیم، «ایّاکَ نَعْبُدُ» یعنی فقط تو را عبادت میکنیم و «ایّاکَ نَسْتَعین» یعنی فقط از تو کمک میخواهیم، اگر انسان به این مرحله توحید برسد موحد واقعی میشود.» [رفرنس]